onsdag 17 april 2013


Goddagens alla glada!

 

Det kanske inte finns så många nu när börsen rasar.

H&M och ABB är två av mina säkra investeringar, just nu känns de inte så säkra men på lång sikt är de bra företag och det är nu man ska investera… Eller snart iaf.

Eftersom jag är en månadsinvesterare så måste jag invänta löning. I det här fallet kan säkert det vara bra för jag tror de faller ytterligare.

H&M handlas utan utdelning 24/4 och då kan jag tänka mig att de ligger under 220kr. Perfekt köpläge!!

 

Nu till min stora chansning.. Aktien kan ge en rejäl kick i aktieportföljen men risken finns att man förlorar hela beloppet.

Företaget heter Norse Energy och handlas på norska börsen.

Norse ligger risigt till ekonomiskt men väntar på ett beslut i New York att de ska godkänna ”Fracking”.

Godkänns Fracking som är en viss borrning efter olja och gas så kommer aktiens värde stiga många hundra procent då de har stora områden kontrakterade i den regionen. Den har redan stigit runt 6-700% i år pga detta.

Intresset är stort, risken är stor och möjligheten är stor. Den handlas för ca:2,20 nok i dagens läge och enligt vissa kan den stiga upp till 100 nok.

Alltså 10.000nok kan bli ungefär 450.000 nok. Intressant??

Fracking är tillåtet i vissa stater men anses av vissa vara väldigt skadligt för miljön och kan hamna i drickvattnet. Just nu görs en undersökning av Guvernören i New York och vid ett positivt resultat kommer aktien såklart öka. Blir det dessutom ett Ja från guvernören så kommer den sticka upp rejält. Beslut väntas snart!!

Mycket tyder på ett ja då tidigare studier visar att det inte skadar dricksvatten och är positivt för New Yorks ekonomi, dessutom kommer det sänka arbetslösheten drastiskt.

Obama är en av de som är positiv till fracking.

 

Slut för idag, mer info kommer imorgon men gör er egen analys av detta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar